A A A

Porady psychologa dla rodziców

Mama z dzieckiem Drodzy Rodzice,
Na początek cytat, który mnie poruszył:), chciałam się z Państwem nim podzielić:
Nauczyłam się, że cokolwiek by się nie działo, jak źle by się wydawało, że jest, życie idzie do przodu i jutro naprawdę będzie lepiej.
Nauczyłam się, że bardzo wiele możesz powiedzieć o człowieku poprzez sposób, w jaki radzi sobie w trzech sytuacjach: gdy pada deszcz, gdy zgubi mu się bagaż i gdy lampki choinkowe są totalnie poplątane.
Nauczyłam się, że bez względu na to, jaką masz relację ze swoimi rodzicami, będziesz za nimi tęsknić, gdy znikną z Twojego życia.
Nauczyłam się, że zarabiać na życie to nie to samo, co żyć.
Nauczyłam się, że życie czasem daje drugą szansę.
Nauczyłam się, że jeśli podejmuję decyzję z otwartym sercem, to zazwyczaj są one trafne.
Nauczyłam się, że nawet jeśli coś mnie boli, to ten ból nie jest mną.
Nauczyłam się, że każdego dnia powinieneś kogoś dotknąć. Ludziom potrzebny jest ciepły uścisk czy choćby przyjacielskie poklepanie po plecach.
Nauczyłam się, że wciąż jeszcze muszę się wiele nauczyć.
Nauczyłam się, że ludzie zapomną co powiedziałeś, co zrobiłeś, ale nigdy nie zapomną, jak się przy Tobie czuli.”
Maya Angelou

A oto kilka wskazówek, może się Państwu przydadzą:)
Nie masz wpływu na morze. Nie powstrzymasz fal, ale możesz nauczyć się po nich surfować.
Ważne jest to, że w sytuacji zagrożenia jesteście razem i w naturalny sposób, dziecko zawierza Tobie i zdobywa ufność, że wszystko będzie dobrze. Ty jesteś jego bezpiecznym środowiskiem.
Rodzicu podejmij temat. Nie bój się pytać i rozmawiać wprost o tym, co się dzieje, co Twoje dziecko czuje i przeżywa. Ważne, aby dziecko wiedziało, że jesteś gotowy o tym rozmawiać, że może w każdej chwili przyjść i opowiedzieć o swoich uczuciach i myślach. Słuchaj uważnie tego co mówi Twoje dziecko. Ono swoimi własnymi słowami opowie to, co czuje i myśli.
Chroń dziecko przed nadmiernym oglądaniem telewizji i słuchaniem wiadomości. Tego typu działania mogą wywoływać nadmierny lęk i napięcie.
Twój spokój i radzenie sobie z tą sytuacją – to spokój i sposób radzenia sobie Twojego dziecka. Ono uważnie Cię obserwuje. Jeśli sam jesteś zaniepokojony-porozmawiaj z kimś bliskim, poradź się specjalisty, znajdź ukojenie w codziennych czynnościach.
Humor to dobry mechanizm obronny każdego człowieka. Dostrzegaj zabawne strony bycia w kwarantannie, kiedy jest to możliwe. Tzw. „głupawki” jakie mogą pojawiać się u Twojego dziecka to nie ignorancja sytuacji i brak powagi, ale wręcz przeciwnie, to dobry i konstruktywny sposób wyrażania emocji i myśli przez zachowanie.
Porządek dnia jest Istotny. Ustal go z dzieckiem. W tym, konkretne zadania w domu, np. czas na naukę, czas na wspólną i samodzielną zabawę, gry planszowe oraz czas na rytuały wieczorne (te co zawsze i nowe). Dzieci będą się czuły bezpieczniej i łatwiej będzie unikać konfliktów, jeśli będą ustalone jasne zasady i rytm dnia. Możecie stworzyć razem plan dnia na czas kwarantanny, przykładowo: weź duży arkusz papieru, rozpisz ważne i istotne godziny, następnie zobrazujcie dalej, co będzie się działo w tym czasie – poprzez pokolorowanie, narysowanie czy wyklejenie z gazet. Hasła powinny być krótkie: np. czas wspólnej zabawy, czas posiłku, czas odpoczynku, rysowanie na dywanie itp.
W środku dnia warto też stworzyć stałą aktywność całej rodziny, najlepiej o określonej porze- czyli rytuał, np.
  • Rytuał wspólne rysowanie: w czystym zeszycie lub na połączonych kartkach, codziennie rysujemy coś, a potem tworzymy historię do tego, albo opowiadamy, co narysowaliśmy. To będzie pamiątka z czasu kwarantanny, dobrze ją przechować. Działanie może być w dwóch wersjach:
    • dzieci rysują, a rodzice zapisują co się zdarzyło na rysunku,
    • każdy członek rodziny rysuje i wspólnie sobie opowiadają co narysowali, można odgadywać, co kto narysował.
  • Rytuał wspólne gotowanie: może to być danie, które przygotuje rodzic razem z dzieckiem, np. naleśniki, zupkę czy zapiekankę. Ważne, żeby była to potrawa, w czymś niezwykła, przykładowo naleśniki z czekoladowymi buziami różnych uczuć albo zupa z wyjątkowymi kształtami składników, wkrojonych razem do środka. Tworząc ciągłość tego rytuału można gotować danie z kwarantanny na każdy dzień, w ten sposób powstanie jadłospis z czasu kwarantanny. Przygotowane potrawy można potem sfotografować/narysować i przygotować z nich książkę kucharską. Rytuał ten da dzieciom poczucie sprawczości i pozwoli nabyć nową umiejętność.

Wieczór to szczególna pora dnia, dobrze jest zakończyć go wspólnym, wyciszającym spotkaniem. Być może warto wprowadzić na ten czas coś nowego, co pozwoli symbolicznie opracować przeżywane w ciągu dnia zdarzenia. Nasze propozycje rytuałów wieczornych to: bajka lub historia czytana rozdział po rozdziale.
Alternatywa na wieczór - w trakcie dnia, trudniej jest znaleźć odprężenie, spokój i siły na wytłumaczenie dziecku niektórych jego zachowań i emocji, zwłaszcza kiedy sami jesteśmy w emocjach bieżących sytuacji. Wieczorem natomiast zarówno dla nas jak i dzieci łatwiej jest spojrzeć z dystansem na sytuacje z minionego dnia. Dlatego też moja propozycja dla Państwa na dzisiejszy wieczór, to położyć się razem do łóżka, spróbować puścić wodze wyobraźni i opowiedzieć dziecku własną, wymyśloną bajkę. Inspiracji do bajki poszukajcie Państwo w tym co wydarzyło się dzisiejszego dnia. Z czym dziecko miało trudność? W jakiej sytuacji się sfrustrowało? Wymyślcie Państwo postać, która przeżyje podobne trudności, jakich dziś doświadczyło dziecko, a zakończenie bajki niech stanowi dobre rozwiązanie tej sytuacji, czyli wskazówki dla dziecka jak sobie poradzić kolejnym razem.
Spróbujmy też zachęcić dzieci do opowiedzenia nam własnej bajki. Wspiera to rozwój wyobraźni, myślenia przyczynowo – skutkowego i planowania, ponieważ mimo, iż będą to proste bajki, dziecko musi wymyślić początek, rozwinięcie i zakończenie historii. To co dziecko nam opowie, może być ważne też pod względem jego emocji i doświadczeń z dzisiejszego dnia – wejdźmy więc z ciekawością w jego świat. Dodatkowo opowiadanie bajek, to także praca nad słownictwem. Pamiętajmy jednak, że dużo ważniejsza od poprawnego wymawiania słów, jest w tym momencie nasza wspólna bliskość.

Propozycje zabaw:
Torba niezależności

do specjalnie wybranej torby wkładamy różne przedmioty, z których dziecko będzie mogło skorzystać bez udziału rodzica, np. grę, książkę, materiały plastyczne itp. Dodatkowo możemy też położyć na niej kartkę z informacją czasową dla dziecka, np. 30 minut (czas dostosowujemy do możliwości rozwojowych dziecka). W tym czasie dziecko wie, że może skorzystać ze swojej torby i wybrać aktywność, która mu będzie odpowiadała.
Wesołe karteczki
na małych, samoprzylepnych karteczkach każdy członek rodziny pisze krótkie, miłe informacje typu: dobrego dnia, uśmiechnij się, jesteś super. Mogą to być także narysowane wesołe emotikony. Następnie przyczepia je w różnych miejscach w domu. Potem każdy może zerwać dla siebie jedną (nie swoją) karteczkę.
Amulet mocy
to drobny przedmiot, który wykonujemy samodzielnie, wykorzystując rzeczy z domowych zasobów np. papier, kamyki, zakrętki, muszelki lub stwarzamy sami np. z modeliny. Przedmioty ozdabiamy w dowolny sposób. Ograniczeniem jest tylko nasza wyobraźnia. Wykonany amulet zostaje obdarzony magiczną mocą, może mieć postać wisiorka lub bransoletki, żeby spełniał swoją rolę i był w pobliżu. Amulet powinien posiadać każdy członek rodziny. Pomaga w magiczny sposób.
Rodzinna tradycja
robimy burzę mózgów, której efektem będzie powstanie rodzinnej tradycji, którą odtąd będziemy obchodzić. Może nią być np. “Tea time” – czyli wspólna popołudniowa herbatka.
Rodzinny gest
robimy burzę mózgów, dotyczącą wymyślenia przyjaznego gestu: pstryknięcia, mrugnięcia, miny, który odtąd stanie się naszym wspólnym, rodzinnym gestem tylko dla wtajemniczonych. Można go używać w różny sposób np. w sytuacjach podbramkowych albo do zakomunikowania sobie, że wszystko jest dobrze.
Rodzinna mapa
wykorzystując mapę konturową lub rysując samodzielnie, zaznaczamy miejsca, gdzie znajduje się nasza rodzina. Tu być może potrzebni będą rodzice, którzy narysują kontury państw/kontynentów, na których mieszkają nasi bliscy. Potem wspólnie nanosimy na mapę dane tych osób. Możemy narysować także flagi państw czy też ich cechy charakterystyczne, np. kangur czy miś koala.

Źródło: Eline Snel, „Uważność i spokój żabki”, Krakowski Ośrodek Terapii, Garry L. Landreth „Terapia zabawą”, C. Rogers, „O stawaniu się sobą”.

Przydatne linki:
Domowe zasady ekranowe w czasie zdalnej nauki i pracy

Bezpieczeństwo dziecka w sieci

Pozdrawiam, życzę zdrowia i wytrwałości