Arleta Krusik
pokój nr 17
tel: 052 35 92 228
Opracowano na postawie:
Art. 12a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r., poz. 44 z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 grudnia 2018 roku w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej ( Dz. U. z 2022 r. poz. 1330).
- Uprawnieni.
Osoby niepełnosprawne:
- zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy w Inowrocławiu jako bezrobotne albo poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu;
- które nie korzystały ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podjęcie działalności, bądź od zaprzestania prowadzenia działalności upłynęło co najmniej 12 miesięcy;
- posiadające zdolność do prowadzenia planowanej działalności.
- Cele na jakie mogą być przeznaczone środki PFRON.
1) Środki z PFRON mogą zostać przyznane jednorazowo na podjęcie działalności:
- gospodarczej,
- rolniczej,
- w formie spółdzielni socjalnej.
2) Środki mogą być przyznane jako pomoc de minimis, do której mają zastosowanie odpowiednio:
- a) rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r w sprawie stosowania 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1 z późn. zm.);
- b) rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9, z późn. zm.) albo
- c) rozporządzenie Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014, str.45).
3) Wyłączenia:
- a) przedmiotowe:
- zakup akcji, obligacji,
- pokrycie kosztów związanych z bieżącą działalnością (np.: czynsz, wynagrodzenia wraz z pochodnymi, składkami na ubezpieczenie społeczne, opłaty skarbowe, administracyjne, podatki, koncesje, itp.), finansowanie szkoleń,
- koszty wysyłki, transportu, przygotowania, pakowania,
- koszty podłączenia wszelkich mediów (np.: linii telefonicznych, internetu oraz koszty abonamentu), zakup telefonów,
- zakup nieruchomości i ziemi,
- wydatki inwestycyjne obejmujące koszty budowy,
- leasing maszyn, urządzeń i pojazdów,
- zakup samochodów osobowych,
- zakup pojazdów przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego,
- zakup kasy fiskalnej, drukarki fiskalnej,
- zakup rzeczy lub usług w stosunku do osób będących: małżonkami, zstępnymi (dzieci, wnuki), wstępnymi (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie), pasierbami, zięciami, synowymi, ojczymami, macochami, teściami, rodzeństwem, małżonkami rodzeństwa (za rodziców uważa się również przysposabiających, a za zstępnych także przysposobionych i ich zstępnych),
- remont lokalu mieszkalnego lub wyodrębnionej części lokalu mieszkalnego, jeśli działalność będzie prowadzona w tym lokalu lub części lokalu (np. 1 pokoju),
- remont lub naprawa maszyn i urządzeń;
- b) podmiotowe:
- działalność gospodarcza sezonowa,
- handel obwoźny lub gastronomia obwoźna,
- handel wyłącznie internetowy,
- działalność wykorzystująca automaty samosprzedające,
- przewóz osób taksówkami/usługi transportu osobowego i towarowego,
- usługi wróżbiarskie i ezoteryczne,
- działalność o charakterze hazardowym (np. gry liczbowe, loterie, zakłady wzajemne, gry na automatach),
- prowadzenie biura kredytowego, pożyczkowego, punktu kasowego (opłat) bez współpracy z bankiem lub Pocztą Polską,
- prowadzenie lombardu,
- handel złotem i metalami kolorowymi,
- prowadzenie działalności gospodarczej tożsamej z działalnością gospodarczą współmałżonka,
- prowadzenie działalności gospodarczej wyłącznie poza terenem powiatu inowrocławskiego,
- kontynuacja działalności po członku najbliższej rodziny,
- prowadzenie w danym lokalu/pomieszczeniu działalności gospodarczej o takim samym profilu jak działalność gospodarcza prowadzona już przez inny podmiot w tym samym lokalu/pomieszczeniu,
- przejęcie działalności gospodarczej od innego podmiotu, tj. odkupienie środków trwałych i obrotowych od tego podmiotu oraz prowadzenie tego samego rodzaju działalności w tym samym miejscu.
- Złożenie wniosku.
Wnioskodawca ubiegający się o środki składa w Powiatowy Centrum Pomocy Rodziny w Inowrocławiu wniosek, do którego odpowiednio do podanych w nim informacji dołącza dokumenty potwierdzające:
- wolę innych osób lub podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, rolniczą albo działalność w formie spółdzielni socjalnej przyjęcia Wnioskodawcy do tej działalności;
- dokonanie czynności pozwalających na zapoznanie potencjalnych klientów z ofertą planowanej działalności;
- dokonanie czynności, które pozwolą na zapewnienie płynnej współpracy z dostawcą i kontrahentami;
- wysokość wkładu własnego Wnioskodawcy;
- uprawnienia i kwalifikacje Wnioskodawcy lub innych osób wymagane w planowanej działalności;
- doświadczenie i umiejętności Wnioskodawcy lub innych osób przydatne w planowanej działalności;
- zgodę małżonka na zawarcie umowy przyznającej środki Wnioskodawcy, w przypadku pozostawania we wspólności majątkowej;
- orzeczenie o stopniu niepełnosprawności;
- zaświadczenie z urzędu skarbowego o nieprowadzeniu działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
- oświadczenie Wnioskodawcy i jego współmałżonka o posiadaniu zadłużenia (pod rygorem przewidzianym w art. 233 § 1 K.K.);
- pozyskane zezwolenia, koncesje, licencje, itp.;
- zaświadczenie z urzędu gminy o posiadaniu (samoistnym lub zależnym) nieruchomości rolnej (w przypadku działalności rolniczej);
- zaświadczenie z urzędu gminy o wygaśnięciu obowiązku w podatku rolnym (w odniesieniu d działalności rolniczej), lub wygaśnięciu obowiązku podatkowego z tytułu prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej co najmniej 12 miesięcy przed datą złożenia wnioski;
- dokumenty dotyczące zabezpieczenia wnioskowanych środków;
- zaświadczenie od lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazań do prowadzenia planowanej działalności;
- inne dokumenty wymagane przez Starostę.
- Okoliczności brane pod uwagę przy rozpatrzeniu wniosku.
Rozpatrując złożony wniosek dokonuje się oceny planowanej działalności biorąc pod uwagę między innymi:
- formę prawną i sposób wykonywania planowanej działalności;
- wolę innych osób lub podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, rolniczą albo działalność w formie spółdzielni socjalnej przyjęcia Wnioskodawcy do tej działalności;
- popyt i podaż lokalnego rynku na planowaną działalność;
- planowane wydatki, które Wnioskodawca zamierza sfinansować z wnioskowanych środków;
- wysokość wkładu własnego Wnioskodawcy;
- uprawnienia i kwalifikacje:
- Wnioskodawcy, w przypadku samodzielnego wykonywania czynności wymagających
tych uprawnień i kwalifikacji,
- Wnioskodawcy lub innych osób, w przypadku wykonywania przez nie czynności
wymagających tych uprawnień i kwalifikacji;
- doświadczenie i umiejętności Wnioskodawcy lub innych osób przydatne w planowanej działalności;
- zgodę małżonka na zawarcie umowy przyznającej środki Wnioskodawcy, w przypadku pozostawania we wspólności majątkowej;
- wysokość pozostających w dyspozycji starosty środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na przyznanie osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo podjęcie działalności w formie spółdzielni socjalnej w danym roku.
- Termin rozpatrzenia wniosku.
1) W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości we wniosku, Wnioskodawca informowany jest o stwierdzonych nieprawidłowościach i wezwany do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Termin ten ulega przedłużeniu na wniosek Wnioskodawcy złożony przed jego upływem, jeżeli usunięcie nieprawidłowości nie może nastąpić w terminie z przyczyn nie leżących po stronie Wnioskodawcy. W przypadku niezachowania ww. terminu wnioskodawca zostaje poinformowany o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.
2) Wnioskodawca o sposobie rozpatrzenia wniosku zostaje poinformowany w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku, jednak nie wcześniej niż w dniu podjęcia przez Radę Powiatu Inowrocławskiego uchwały, o której mowa w art. 35 a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
3) W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, Wnioskodawca wzywany jest na negocjacje warunków umowy. Negocjacje powinny zakończyć się w terminie 14 dni od doręczenia wezwania.
4) W terminie 14 dni od dnia pozytywnie zakończonych negocjacji Starosta zawiera z Wnioskodawcą umowę.
5) W przypadku nieuzgodnienia warunków umowy w terminie 14 dni od dnia doręczenia informacji, o której mowa w pkt. 3, umowy nie zawiera się. Termin ten podlega przedłużeniu na wniosek Wnioskodawcy, jeżeli zakończenie negocjacji nie może nastąpić w terminie z przyczyn nieleżących po jego stronie.
6) W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku Starosta sporządza uzasadnienie.
- Stałe elementy umowy i przekazanie środków.
1) Umowa zawiera w szczególności zobowiązanie Starosty do:
- a) wypłaty środków w kwocie ustalonej w wyniku negocjacji;
- b) co najmniej jednokrotnego zweryfikowania prawidłowości realizacji warunków umowy przez Wnioskodawcę, w czasie obowiązywania umowy.
2) zobowiązania Wnioskodawcy do:
- a) przeznaczenia przyznanych środków na cele i rodzaje wydatków określone w umowie;
- b) prowadzenie działalności gospodarczej, działalności rolniczej lub członkostwa w spółdzielni socjalnej nieprzerwanie przez okres :
- co najmniej 12 miesięcy, jeżeli środki zostały przyznane w kwocie nie wyższej niż sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia, albo
- co najmniej 24 miesięcy, jeżeli środki zostały przyznane w kwocie wynoszącej od sześciokrotności do piętnastokrotności przeciętnego wynagrodzenia;
- c) udokumentowania realizacji umowy na wezwanie starosty;
- d) umożliwienia wykonania przez starostę weryfikacji prawidłowości realizacji umowy;
- e) informowania starosty o wszelkich zmianach dotyczących realizacji umowy niezwłocznie po ich wystąpieniu;
- f) rozliczenia otrzymanych środków w terminie określonym w umowie;
- g) zwrotu równowartości odliczonego lub zwróconego, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r. poz. 2174, 2193, 2215 i 2244), podatku naliczonego z tytułu zakupionych towarów i usług sfinansowanych z przyznanych środków:
- w terminie 90 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu, w przypadku gdy z deklaracji za dany okres rozliczeniowy wynika kwota podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego lub kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,
- w terminie 30 dni od dnia dokonania przez urząd skarbowy zwrotu podatku, w przypadku gdy z deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu, wynika kwota do zwrotu;
- h) zwrotu w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania starosty do zapłaty, w przypadku naruszenia co najmniej jednego z warunków umowy:
- otrzymanych środków oraz
- odsetek od środków, naliczonych od dnia ich otrzymania w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych;
- i) zabezpieczenia zwrotu środków;
- j) poinformowania starosty o nieprowadzeniu lub prowadzeniu działalności oraz jej zakresie w terminie 12 miesięcy po upływie okresu jej prowadzenia;
- k) przedstawienia w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy odpowiednio:
- zaświadczenia o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
- odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego,
- zobowiązania spółdzielni do przyjęcia Wnioskodawcy w poczet członków spółdzielni socjalnej,
- innego dokumentu potwierdzającego rozpoczęcie działalności;
- l) przedstawienia kopii koncesji, zezwolenia lub zaświadczenia o wpisie do rejestru działalności regulowanej (jeżeli jest to konieczne do prowadzenia planowanej działalności), w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia wypłacenia środków pod rygorem zwrotu otrzymanych środków;
- m) podania numery rachunku bankowego.
3) Zmiana warunków umowy wymaga formy pisemnej.
4) Nieprzedstawienie dokumentów, o których mowa w pkt 2 lit. k i lit. l, w wymaganych terminach skutkuje wygaśnięciem umowy. Jeżeli środki zostały przekazane, Wnioskodawca zwraca środki na zasadach określonych w pkt 2 lit. h.
5) W przypadku naruszenia warunków umowy lub śmierci wnioskodawcy zwrotowi podlegają środki w wysokości stanowiącej iloczyn kwoty wypłaconych środków i ilorazu:
- a) liczby dni w okresie począwszy od dnia naruszenia warunków umowy lub od dnia śmierci wnioskodawcy, do dnia upływu odpowiedniego okresu, o którym mowa w pkt 2 lit. b, włącznie oraz
- b) liczby dni w odpowiednim okresie, o którym mowa w pkt 2 lit. b.
- Rozliczenie środków.
1) Rozliczenie Wnioskodawcy z wykorzystania środków następuje na podstawie:
- a) faktur;
- b) umów kupna – sprzedaży;
- c) innych dokumentów stwierdzających zobowiązanie Wnioskodawcy do zapłaty lub stanowiących dowód zapłaty z datą wystawienia (zawarcia) po dniu podpisania umowy o przyznaniu środków (rozliczeniu nie podlegają koszty/zobowiązania poniesione/powstałe przed dniem podpisania umowy o przyznaniu środków).
2) Przy zakupie środków trwałych używanych konieczna jest wycena rzeczoznawcy (koszt wyceny obciąża wnioskodawcę).
Wnioski mogą być składane w formie elektronicznej za pośrednictwem Systemu Obsługi Wsparcia.
Podjęcie działalności gospodarczej lub rolniczej
Tytuł
Rozmiar
Odsłon
Pobierz
Wniosek
146.84 kb
74
Pobierz
Zobacz
Dane uzupełniające
20.36 kb
92
Pobierz
Lista załączników
63.27 kb
75
Pobierz
Zobacz
Informacja dotycząca Poręczycieli
14.95 kb
70
Pobierz
Oświadczenie o wspólności majątkowej małżeńskiej
31.74 kb
49
Pobierz
Zobacz
Oświadczenie Wnioskodawcy i współmałżonka
13.01 kb
67
Pobierz
Zaświadczenie LMP
7.01 kb
63
Pobierz
Zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu
6.79 kb
66
Pobierz
Formularz de minimis
158.01 kb
74
Pobierz
Zobacz
Formularz de minimis
63.35 kb
4
Pobierz